Skolvärdarna Elvira och Lisa har varit till Stockholm för att delta i en grundutbildning till certifierad coach
Vi ville delta i utbildningen för att utveckla oss i vår roll som skolvärdar och med förhoppningen om att få med hos hem ett flertal verktyg att använda i vårt dagliga arbete med våra studerande.
Utbildningen inleddes med presentation av deltagarna i utbildningen. Vi var en liten grupp på åtta personer, som alla hade olika utbildnings- och yrkesbakgrund. Det var till stor fördel att det var en liten grupp, då det var mycket praktiska övningar som krävde att man var bekväm med sina utbildningskamrater.
I utbildningen ingår teori om coachning och ICFs
kärnkompetenser som ligger till grund för coachning och praktiska övningar. Den första övningen handlade om aktivt lyssnande och hur
man verkar förtroendeingivande. Något som kan verka enkelt, men som kräver stor
närvaro och engagemang.
Programmet varvades teori med praktiskt övande. Vi övade på att coacha varandra och med fokus på att skapa en förtroendeingivande relation, medvetenhet och hur man bygger upp ett samtal enligt coachningens principer. Under andra dagen hade vi med oss det som vi hade lärt oss under första dagen, men byggde på med hur man använder sig av kraftfulla frågor för att väcka medvetenhet och för att finna lösningar. Vi lärde oss även om olika coachningsmodeller och hur man använder dom rent praktiskt i ett samtal.
Sammanfattningsvis var det två väldigt roliga och lärorika dagar. Det som är väldigt intressant med coachning är att man inte ska ge goda råd, utan man ska bygga upp samtalet på ett sådant sätt att den man coachar själv hittar lösningar och möjligheter.
Man utgår ifrån att alla har svaren inom sig.
Det som vi främst tar med oss från utbildningen till vår organisation är
- hur man kan forma ett samtal för att finna lösningar och möjligheter
- vikten av att formulera mål
- hur man ställer kraftfulla frågor som leder till eftertanke och reflektion hos personen man coachar.
De olika coachningsmodellerna kommer att vara väldigt
användningsbara i samtal med studerande.
Kommentarer
Skicka en kommentar