Pontus och Penilla på Broman

Dag 1 – Mottagande och inledande möten 


Besöket började med en rundvandring på Bromangymnasiet där vi fick en mycket varm välkomsthälsning. Erasmuskoordinator Mea berättade om skolan och dess möjligheter inom Erasmusprojektet. Vi besökte administrationen, elevhälsan och skolbiblioteket. Rektor Philip deltog också och bidrog med information om skolans satsningar. 


Lunchen intogs tillsammans med Mea och Beata på trevliga restaurangen Strandpiren, där vi diskuterade eventuella framtida samarbeten inom turism- och restaurangprogrammen. 

Under eftermiddagen höll vi ett möte med Mea och Philip där vi fick mer insikt om Erasmus och utbytet mellan våra skolor, särskilt kring LIA/APL-platser och riskutvärderingar. Andreas från VVS-programmet delade sina planer för framtida utbytesprojekt för elever i årskurs 1. 

Dagen avslutades med en trevlig promenad genom Hudiksvall och en reflektion över dagen. 

 
Dag 2 – Programspecifika besök och planering 

Den andra dagen fokuserade på studiebesök. Vi började dagen med ett besök på VVS företaget Radiator VVS för att se över intresset hos lokala företagare angående utländsk LIA personal. Därefter besökte vi Fordonsprogrammet, Bygg- och måleriprogrammet samt S-programmet, där intresset för samarbeten var stort. Bland annat visade plattsättare och grävmaskinister intresse för framtida utbyten. Jens från Industriprogrammet uttryckte också intresse för samarbete med MPT-programmet. 

 

VVS-programmet och Andreas planerar ett utbyte i vår med klassbesök och projekt inom Erasmus. Maria Svensson från Restaurang och livsmedelsprogrammet visade stort engagemang och vill gärna inleda samarbete, särskilt kring LIA/APL för årskurs 2. Turismprogrammet, med Renate i spetsen, undersöker möjligheter till LIA-platser inom hotellreception på Åland. 


Vi diskuterade också detaljer för klassbesök och utbyten, exempelvis: 

  • Två resdagar och tre dagar tillsammans med gemensam undervisning, studiebesök och kulturella aktiviteter. 
  • En gemensam middag för att stärka samhörigheten. 
  • Förslag på aktiviteter: besök hos Tex. Fifax och Orkla samt boende på Lemböte lägergård. 
  • Transport med bussar från Hudiksvall, där klassen består av 12 elever och två lärare. 

Tips och lärdomar från Hudiksvall 

  • LIA-planering bör inkludera tid i schemat för förberedelser. 
  • Genomföra trepartssamtal inför LIA-perioden och säkerställa kontakt med LIA-platser 1-2 månader i förväg. 
  • Skicka ut LIA-perioderna tidigt och överväga fasta veckor. 
  • Minst två elever och medföljande lärare under kortare utbyten (2-5 dagar). 
  • Möjligt besök från Hudiksvalls VVS-program under våren. 
  • Ålandsbesök planeras med två resdagar och tre dagar på plats, inkluderande kulturella aktiviteter, studiebesök och gemensamt skolarbete. 

Framtida utbyte och planering 

Båda parter ser fram emot fortsatt samarbete. Förslag på framtida upplägg: 

Besöket avslutades med stor tacksamhet för Bromangymnasiets gästfrihet och inspiration till fortsatt utveckling av våra utbytesprojekt. 




 

Kommentarer