Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från maj 27, 2024

Gabriella inspirerades av finskspråkiga yrkesgymnasium

LIA-samordnare Gabriella Nordlund besökte 20-21 maj två olika finskspråkiga yrkesgymnasier i huvudstadsregionen. Mercuria i Vanda Mårtensdal med ca 1.000 merkonomstuderande och Keudas enhet i Kervo Mellersta Nyland , en skola med totalt 10.000 studerande. Syftet var att bekanta sig med deras internationella verksamhet och hur de implementerat den valbara examensdelen Att fungera i en internationell miljö. Dessa två väldigt olika skolor har en lång erfarenhet av internationell verksamhet, samt hade redan tidigare en lokalt anpassad examensdel före den nationella kom 2022. Jag lärde mig mycket om hur man kan tänka kring internationella utbyten och ordna det praktiska i samband med examensdelen, som vi ska ta i bruk nästa läsår. Dessutom blev jag också inspirerad av deras studerandecentrerade fokus och verksamheter. På bilderna:  Gabriella och en yrkesvägledare i Keudas bemannade stödenhet Keudattoori. Karta över Keudas spridda enheter från Sibbo till Mäntsälä och Nurmijärvi i meller...

Agorasystem i Geraardsbergen, Belgien 21-24/5

Hipp som happ hamnade vi till Belgien på jobbskuggning. Vi skulle varit tre, men Hannah kroknade tyvärr så vi blev bara två. Vår huvudtanke var att bekanta oss med hur de jobbade som idrottslärare och hur deras internationella arbete organiserades, men vi fick så mycket mer och annat. I denna gymnasieskola (både studieförberedande och yrkesskola) i Geraardsbergen en timmes tågresa väster om Bryssel introducerades vi i Agorasystemet. Våra värdar var 2 entusiastiska herremän, Gunther och Bram, som brann för detta system och det var det som hela vår jobbskuggning blev att handla om. Vad innebär Agorasystemet? I punktform skall vi försöka få med det viktigaste: Lärandefokus: De satte fokus på de studerandes lärande inte på undervisning. De liknade traditionell undervisning med att åka buss och läraren kör. Här vill de ge alla studerande körkort så de kan styra bussen. Relationsskapande: Att skapa goda relationer till de studerande och att de studerande skapar relationer sinsemellan är a ...