Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från juni 16, 2023

Fredrika Bremer-skolans arbete med studerandes välmående

I början av maj rese en delegation lärare, rektor och biträdande rektor till Sverige för att besöka Fredrika Bremer gymnasiet och skugga deras arbete kring studerandes välmående och paketet Studera starkt. Man fick möjlighet att både skugga den personal som arbetar aktivt med just Studera starkt, men även skolans ledning och hur de tar sig an arbetet med studerandes välmående. De presenterade sitt Studerastarktarbete (positiv psykologi), mentorsarbete och vi deltog i deras elevhälsoteams arbete. Utver detta träffade vi deras biträdande rektor och deltog i ledningsgruppsmötet på skolan. De fick även information om hur man arrangerat delar av schemat som studietid för att höja studie resultat och studiemotivation. Idrottsläraren som deltog skuggade också deras idrottslärare och fick inspiration till dansupplägg och diskuterade deras bedömningsgrunder och upplägg på idrottsundervisningen. Under jobbskuggningen lyftes betydelsen av relationsbyggande. Det var väldigt givande att tala med an...

Törni och Smulle samlade idéer i Norge

Fauske ligger en bit in i landet från Bodö i Norge.  Gymnasiet som de två idrottslärarna besökte är både ett yrkes- och studieförberedande gymnasium. Ett gymnasium med 400 elever och en idrottslinje.  De deltog i idrottslektionerna och även i teorin som bland annat handlade om träningslära och idrottspsykologi. Ålands lyceum har en kurs i friluftsliv och Norge har ju av tradition ett rikt friluftsliv och det är intressant. "Den häftigaste upplevelsen var en orienteringslektion med häftig utsikt!" Att arbeta ämnesövergripande är något de tar med sig hem. Till exempel inom geografin, geologi och idrott.  - Det vi också tar med oss hem och ska diskutera med idrottslärarna på Ålands yrkesgymnasium är den problematik som kan finnas när några studerande inte vill delta i idrottslektionerna. I Fauske har de alltid två idrottslärare på lektionerna på yrkesinriktningen och större grupper. Vi kan tänka oss att det kanske i vissa fall kunde slå ihop två grupper så att lärarna k...

Erasmus tog oss till Aten

Den 26.9-1.10 åkte några lärare inom samhällskunskap, språk och konst till Aten för att delta i kursen Cultural Heritage Education: Ancient Greece as a case study, detta inom projektet  Ökat välmående och studerandedelaktighet, för att förkovra sig i hur man kan arbeta över ämnesgränserna. I kursen ingick en del föreläsningar men också besök både på muséer och historiska platser i Aten. Intrycken var många men den största behållningen av resan var alla de kontakter som skapades med de övriga deltagarna. Totalt deltog lärare från åtta olika länder och förhoppningsvis kommer nya samarbeten att uppstå som ett resultat av resan.  "Största behållningen var alla kontakter vi fick!" Allt detta tackar vi Erasmus + för! Europeiska kommissionen ansvarar inte för innehållet i publikationen Närmare information om programmet Erasmus+ www.oph.fi/sv/utveckling-och-internationalisering/programmet-erasmus

Ökat välmående och studerandedelaktighet i Pesaro

Den första veckan i maj 2023 fick vi äntligen förverkliga vår jobbskuggning i Pesaro på Italiens östkust! Vi var sju personer från Ålands lyceum som for iväg, några som deltagare via Erasmusprojektet  Ökat välmående och studerandedelaktighet, några som jobbskuggare.  Skolan vi besökte heter Liceo Terenzio Mamiani och är utspridd på tre campus varav vi besökte två som ligger centralt i Pesaro i två äldre byggnader, ungefär lika gamla som vårt eget gula skolhus. I det italienska skolsystemet gör eleverna ett val av inriktning i åk 7 som de sedan följer under de kommande fem åren, så åldern på de studerande i vår skola var 14-19 år och eleverna hade valt inriktningar främst inom klassiska språk (grekiska och latin) och humanistiska vetenskaper.  Vi hade skräddarsydda program vilket innebar att vi främst observerade lektioner i olika ämnen men också träffade olika lärare, speciallärare, administratörer, en skolpsykolog och IT-avdelningen. Dessutom höll vi presentationer om vå...