Ökat välmående och studerandedelaktighet i Pesaro

Den första veckan i maj 2023 fick vi äntligen förverkliga vår jobbskuggning i Pesaro på Italiens östkust! Vi var sju personer från Ålands lyceum som for iväg, några som deltagare via Erasmusprojektet  Ökat välmående och studerandedelaktighet, några som jobbskuggare. 

Skolan vi besökte heter Liceo Terenzio Mamiani och är utspridd på tre campus varav vi besökte två som ligger centralt i Pesaro i två äldre byggnader, ungefär lika gamla som vårt eget gula skolhus. I det italienska skolsystemet gör eleverna ett val av inriktning i åk 7 som de sedan följer under de kommande fem åren, så åldern på de studerande i vår skola var 14-19 år och eleverna hade valt inriktningar främst inom klassiska språk (grekiska och latin) och humanistiska vetenskaper. 

Vi hade skräddarsydda program vilket innebar att vi främst observerade lektioner i olika ämnen men också träffade olika lärare, speciallärare, administratörer, en skolpsykolog och IT-avdelningen. Dessutom höll vi presentationer om vårt skolsystem, om Åland och om hur det är att leva i Norden. De var väldigt nyfikna på att höra hur vi har det och Finland som utbildningsland har ännu väldigt gott rykte. 
Det var otroligt intressant att bekanta sig med ett helt nytt skolsystem och även om det förstås finns stora skillnader märkte vi också att det finns många likheter. Ämnen som berördes var bl a studerandes välmående, frågor kring bedömning, konsekvenser av pandemin, en önskan om att internationalisera mera, examensstrukturen, för- och nackdelar med digitala och analoga undervisningsmetoder samt att trolla med de budgetmedel som finns till förfogande.  
"Vi slogs av hur delaktiga de studerande var i klassrummet!"
Det som många av oss slogs av var hur delaktiga de studerande var i klassrummet. Många gånger uppstod ett kollaborativt lärande då studerande tillsammans med läraren utforskade olika ämnesområden. I och med att de har ett obligatoriskt muntligt prov i sin examen var speciellt många sistaårsstuderande ivriga att framföra sina resonemang och tankegångar muntligt i klassen. De var också hjälpsamma med sina lärare då de t ex letade efter rätt ord på engelska. De flesta lektioner vi besökte hölls på engelska så att vi skulle kunna följa med. Mycket imponerande! 
"Lektioner hölls på engelska så att vi skulle kunna följa med. Mycket imponerande!"
Förutom skolbesöket hann vi se en hel del av Pesaro som är en medelstor stad med mycket turister sommartid, främst pga den långa sandstranden mot Adriatiska havet och en känd operafestival i augusti. Vi gjorde även en kort tur till den närbelägna mindre staden Fano vars centrum är omringat av en medeltida ringmur.  

Vi är alla jätteglada och tacksamma att vi fick möjlighet att åka på den här jobbskuggningen. Att vi var så pass många som åkte var en stor fördel anser vi då vi fick observera olika lärare och ämnen samt träffa olika personalgrupper men samtidigt ha möjlighet att efteråt diskutera och jämföra skolsystemen utifrån vår gemensamma bakgrund. Det gav inspiration och nya idéer för hur vi tillsammans kan utveckla vår egen skolverksamhet vidare. 
Ett stort tack till Erasmus+ som möjliggjorde detta! 

Europeiska kommissionen ansvarar inte för innehållet i publikationen
Närmare information om programmet Erasmus+



Kommentarer