I början av maj rese en delegation lärare, rektor och biträdande rektor till Sverige för att besöka Fredrika Bremer gymnasiet och skugga deras arbete kring studerandes välmående och paketet Studera starkt. Man fick möjlighet att både skugga den personal som arbetar aktivt med just Studera starkt, men även skolans ledning och hur de tar sig an arbetet med studerandes välmående.
De
presenterade sitt Studerastarktarbete (positiv psykologi), mentorsarbete och vi deltog i deras
elevhälsoteams arbete.
Utver detta träffade vi deras biträdande rektor och deltog i ledningsgruppsmötet på skolan. De fick även information om hur man arrangerat delar
av schemat som studietid för att höja studie resultat och studiemotivation.
Idrottsläraren som deltog skuggade också deras idrottslärare och fick inspiration till dansupplägg och diskuterade deras
bedömningsgrunder och upplägg på idrottsundervisningen.
Under jobbskuggningen lyftes betydelsen av relationsbyggande. Det var väldigt givande att tala med andra pedagoger i en annan skola.
"Relationsbyggande är det viktigaste."
Efter jobbskuggningen kunde konstateras att det var slående hur lika de olika skolorna tänker kring vilka frågor som är aktuella, frågor som välmående och hur man försöker arbeta preventativt med dessa.
Europeiska kommissionen ansvarar inte för innehållet i publikationen
Närmare information om programmet Erasmus+
Kommentarer
Skicka en kommentar