Daja och Diana i Karlshamn

Vi ville lära oss mera om hur man genomför vuxenstudier i Vägga-skolan samt sondera möjligheterna till samarbete i form av studerande/lärarutbyte. Utöver det ville vi få information om hur SFI-, integrationsutbildningarna och APL (LIA) genomförs samt vilken roll vägledaren har i arbetet. 





Vi har träffat rektorn, lärare för olika program, förstelärare och annan personal och haft intressanta diskussioner med alla.

 

Dag nr1

Diskussioner och presentation av skolan av vår värd Jim Nilsson, Erasmus+ ansvarig. Vi fick se enheten där t.ex. VUX för administratörer finns samt info om staden Karlshamn.

 

Efter ett fint välkomnande besökte vi Eriksberg, Nordens största safaripark, där många av Vägga-skolans studerande gör sin APL.

 

Dag nr 2

Besök på kockutbildningen. Diskussioner med lärare på programmet och stort intresse för samarbete, framförallt inom APL-verksamheten.

 

Gymnasiala VUX-stödverksamhet med inspirerande Marie Svensson som berättade hur man stöder de vuxna studerande. 


”Det är vår uppgift att se till att studerande lyckas”

 

Presentation om barn- och fritidsutbildningen med rektor Maria samt diskussioner om samarbete skolorna emellan. Intresse för återbesök finns.

 

Sist på dagen, ett besök i Lärvux där vi fick höra hur man tar hand om de som behöver mycket stöd, motsvarande vårt A-hus och YTP. För att gå där måste man ha diagnos eller förvärvad hjärnskada.

 

Dag nr 3

Besök på omvårdsutbildningen där utbildningens innehåll presenterades och vi fick se metodrummet. Skolan ger både närstudier (3 terminer) och distansstudier (upp till 3,5 pr) för sin undersköterskeutbildning. Stort intresse för återbesök till ÅYG för jobbskuggning och APL-samarbete, kan dock vara svårt för vuxna studerade att göra APL annanstans.

 

Information om SFI och integrationsutbildningen samt grundläggande VUX. Försök att kombinera språkstudier med ett intressant yrkesprogram görs.

 

Asplundvisning Väggaskolan med rektor Maria Olsson Aasen där vi fick veta mer om skolbyggnaden från 1917 samt arkitekten Asplund som också ritat stadsbiblioteket i Stockholm.



Vårt besök på skolan avslutades med studenternas utspring. Studenterna gick hand i hand i ett långt led genom skolgården och sjöng om studentens lyckliga dag medan familjerna stod redo med blommor och plakat. Firandet fortsatte flera timmar på lastbilsflaken. 
 
Dagen avslutades med fika och fria diskussioner med vår värd, Jim Nilsson. Flera exempel på där nytänkande lösningar blivit bra, när man vågar ifrågasätta och istället för att tänka ”så har vi aldrig gjort”, tänka 


”Tänk om vi gör så här istället, hur blir det då?” 

 

Vi har inte träffat någon SYV men hört rektors och lärares bild av hur SYV:en jobbar och att de stora insatserna finns i samband med ansökan och studieplaneringen, samt vilka utvecklingsbitar som finns (uppföljning av resultat).
 
Detta var ett otroligt intensivt, lärorikt och roligt besök. Vi kunde konstatera att beröringspunkterna och igenkänningsfaktorerna mellan våra verksamheter var många och önskan om fortsatt samarbete är ömsesidig.

 

Daja och Diana

 


Europeiska kommissionen ansvarar inte för innehållet i publikationen
Närmare information om programmet Erasmus+

Kommentarer