Samarbete är en av många nycklar till framgång. Tillsammans i partnerskap med andra organisationer kan man utforska olika möjligheter och ta sig an utmaningar och skapa nånting värdefullt och utvecklande.
Internationella koordinatorn har tillbringat knappa 3 dagar på Drammen, utanför Oslo, tillsammans med dryga 40 representanter från de nordiska länderna. Tillsammans har vi grubblat, funderat, identifierat - Varför ska vi samarbete? Varför behöver vi göra det tillsammans med andra från andra länder?
Orsaken till att vi samlades här var att de nordiska national agenturerna (NA) gått tillsammans för att arrangera ett så kallat TCA, ett kontaktseminarium, där man ger möjlighet till olika organisationer att samlas och hitta kontakter som förhoppningsvis resulterar i vidare samarbeten, antingen i mobilitetssamarbeten så som jobbskuggning och utlands-LIA (KA1) eller utvecklingsprojekt där man tillsammans jobbar för att täcka ett behov som identifierats och samtidigt skapa något som kan vara hela Europa till nytta. Dessa TCA har begränsat antal deltagare och varje land har en given kvot deltagare. Detta betyder att var och en som var där hade ansökt via sin nationella NA för att få delta.
Den här gången var rubriken "Collaborating for success - exploring opportunities and partnerships in a Nordic context" och huvudarrangör var det norska Direktoratet for hoeyere utdanning och kompetanse. Målen med det här kontaktseminariet var att:
- Öka deltagande och inflytande från relevanta institutioner inom KA220 – samarbetspartnerskap
- Inspirera utvecklingen av projektidéer som kan ha positiva effekter för din institution, sektor och/eller region
- Fungera som en plattform för nätverkande, utbyte av tankar, idéer och erfarenheter
Målet med KA2 verksamheten, eller utvecklingsprojekt finansierade av Erasmus+, är att öka kvaliteten i arbetet, aktiviteterna och praxis i de organisationer och institutioner som är involverade. Syftet är även att bygga kapacitet hos organisationer att arbeta transnationellt och över sektorer, samt att tillgodose gemensamma behov och prioriteringar inom områdena utbildning, träning av ungdomar och idrotts och dessutom möjliggöra transformation och förändring som leder till förbättringar och nya tillvägagångssätt. De aktiviteter som kan ingå i den här typen av projekt är att utveckla kursplaner, gemensamma faktainsamlingar eller bakgrundsundersökningar, innovativa undervisnings eller lärmetoder, kvalitetssäkring, digitalisering och förmåga att förändras. De här utvecklingsprojekten styrs av Erasmus+ fyra horisontala prioriteringar, inkludering och diversitet, digital transformation, miljö och kampen mot klimatförändring samt deltagande i demokratiskt, liv, gemensamma värderingar och medborgerligt engagemang. De här projekten ska utgå från en behovsanalys, vara relevant för aktuell sektor, skapa synergier mellan olika utbildningsområden och kunna fungera som komplement till andra redan genomförda projekt. Projekten förväntas kunna skapa mervärde på europeisk nivå. Vid Ålands yrkesgymnasium har man redan deltagit i två så kallade KA2 projekt, VET-EAR - a roadmap to international apprenticeships och I don't know - Innovative Development Of New Training for Knowledge of Navigating Options of Wealthmanagement
Det här kontaktseminariet byggdes upp så att alla deltagare ledsagades genom processen att skapa sitt eget utvecklingsprojekt utifrån en ide eller ett behov som identifierats i den egna organisationen. Med jämna mellanrum delades vi in i blandade grupper, presenterade våra idéer, fick kommentarer och sen fick man utveckla vidare, på basen av de kommentarer som kommit in. Hela vägen handleddes vi i hur vi skulle resonera och hur vi skulle kommentera för att projekten skulle kunna byggas vidare, bland annat med hjälp av olika mallar med frågor och utrymme för anteckningar. Slutligen röstade varje grupp fram en gruppfinalist som sedan fick presentera sin ide för alla deltagare. I nästa steg skulle det arbetas med finalisternas idéer, varpå alla deltagare anslöt sig till valfri grupp för att jobba vidare. Bland finalisterna fanns idéer kring studerande företagsamhet och boende-arrangemang vid mobiliteter, AI och skola, inkludering och hållbar turism. Några av dessa projektidéer kommer att resultera i partnerskap och projektansökningar.
Vi fick även ta del av en mycket inspiration av projektet DIRTT 2.0 som Fagskolen i Viken driver, där man tillsammans planerar, bygger och skapar cykelbanor i regionen och samtidigt tar fram kursplaner för att kunna utbilda cykelbansbyggare. DIRTT-projektet är nu igång i version 2 och enligt projektledaren är detta projekt betydligt bättre planerat. Men han delade med sig av vad de lärde sig i version 1:
Kommentarer
Skicka en kommentar