Praktik och teknik - APL i Hudiksvall

Tidigare i år hade vi på teknik äran att få besök av rektor och lärare från Bromans gymnasium från Hudiksvall. Nu tog vi, Edvard, Niels och Heidi chansen och åkte upp till dem. Bromans Gymnasium består av 17 olika yrkesprogram. 

Vi önskade att få bekanta oss med upplägget inom det olika utbildningarna, kurser och lektioner, besöka deras verkstäder, speciellt VVS och fordons då vi var lärare från dessa branscher. Vi ville se hur APL (LIA:n) fördelas under läsår, hur det fungerar i praktiken hos dem samt hur den är strukturerad för alla utbildningar.

Vi ville se hur man jobbar på de olika utbildningarna och hur man jobbar kring APL (LIA). Detta är frågor som vi hamnar hantera i vardagen när vi ska planera och bedriva undervisning på vår skola. Hur lägger man upp undervisningen och hur hanterar man en rätt omfattande och ibland svårhanterlig LIA som ska administreras och koordineras så att den blir så bra som möjligt både för företagen men även för de studerande. 

Vi hade två intensiva dagar planerade. Dagarna bestod av rundvandring i skolans lokaler, och diskussioner över utbildning samt kursupplägg. Vi delades upp i respektive lärarlag där vi fick mera inblick inom VVS och Fordon. LIA-samordnare Heidi en inblick i hur APL (deras motsvarande LIA) fungerar på skolan och hur den uppdelas mellan de olika programmen. 

Mottagandet på Broman var bra och det var väldigt inspirerande att se hur utbildningarna är uppbyggda. Åland är ett relativt litet samhälle och även geografiskt isolerat med endast en institution för gymnasialt lärande och yrkesutbildning inom våra specifika områden. Det kan ibland vara utmanande att veta om det man gör är i linje med vad som kan förväntas av en som skola och utbildningsväsen när man inte har referenser utifrån som man kan mäta sitt arbete utifrån.  

Under vårt besök på bromansgymnasiet får vi tala med de lärare som undervisar på programmen och även se undervisning bedrivas i deras vardag och utifrån de förutsättningar som de har på sin specifika ort. Några diskussioner handlar om hur man planerar och lägger upp undervisningen samt erfarenheter kring hur man lägger upp undervisningen specifikt utifrån olika studerandes behov. Här har man många fler grupper som har undervisning på olika sätt. Vi pratar om olika utbildningsformer för studerande med olika behov. Det är generellt fler lärare på fler studerande på bromansgymnasiet men vi kan även se likheter mot våran utbildning i den frågan och här kan man säkert tänka på hur man bättre kan anpassa utbildningen i framtiden så att den mer kan anpassas mot den studerande. 

LIA var en annan utgångspunkt i våra diskussioner dels jobbar man rätt lika kring kärnan som är att man jobbar ute på ett företag och lär sig ute i arbetet på en arbetsplats. Många diskussioner hur samarbete kring LIA:n skulle kunna struktureras upp, exempelvis att studerande från ÅYG besöker tillsammans med en annan studerade från Bromans gymnasium på deras LIA plats och vice versa. Däremot ser upplägget lite annorlunda ut. Vi kan konstatera att vi har kortare perioder som de studerande är ute på LIA samt mer ansvar på de studerande att både söka sin plats men även att ha kontakten mot arbetsplatsen kring tex eventuella yrkesprov på arbetsplatsen.  

Yrkesprov och examination är även någonting man jobbar väldigt olika kring. Det är visserligen delvis styrt av styrdokument som av förklarliga själ kan skilja mellan svensk och åländsk läroplan men man kan ändå i grunden utifrån våra erfarenheter och diskussioner se att man jobbar rätt olika kring just examination. Vårt upplägg med specifika examinationstillfällen och yrkesprov ersätts ganska långt genom att bedöma studerande under hela processen inom lärandet. Man gör inte alltid lika stor skillnad på lärande och kunnande. Man har examinationsuppgifter men de är inte så omfattande eller så många. Stora delar av de kunnande som examineras sker under hela utbildningen och under inlärningen. 



Heidi, Niels ochEdvard



Kommentarer