Min upplevelse på Lingua Learners-seminariet i Dublin
I slutet av januari hade jag möjligheten att delta i Lingua Learners-seminariet i Dublin, ett evenemang som samlade 46 lärare från 17 olika länder. Seminariet arrangerades av den irländska Erasmus+ och European Solidarity Corps National Agency, Léargas, och syftade till att ge insikter i klassrumspraktiker som stödjer både hemspråk och skolspråk, samt att bygga nätverk för framtida samarbeten genom Erasmus+ och eTwinning.
Varför sökte jag?
Jag fick information om seminariet via e-post under en skoldag och tänkte direkt att det lät intressant. Möjligheten att lära mig mer om Erasmus+ och eTwinning, och hur de kan användas för att skapa internationella projekt, kändes värdefull. Dessutom lockade chansen att träffa andra lärare från olika delar av Europa, få nya idéer och diskutera undervisning i en flerspråkig kontext.
Erasmus+: Från tveksamhet till möjligheter
Jag har tidigare varit med och startat ett Erasmus-projekt där vi fokuserade på miljövänligt resande. Planen var att samarbeta med en skola och resa från Helsingfors till Rom med tåg för att undersöka hur olika skolor arbetar med hållbarhet. Även om jag haft viss erfarenhet, har jag också känt att Erasmus-projekt kan verka krångliga att ansöka om. Men en sak jag insåg under seminariet är att det blir mycket enklare när man har rätt nätverk och motiverade kollegor från olika länder.
Höjdpunkter från seminariet
Det mest intressanta inslaget var utan tvekan skolbesöket på Adamstown Community College. Skolan har cirka 1000 elever med många olika språkliga bakgrunder, och det var inspirerande att höra om deras sätt att arbeta med inkluderande språkundervisning. Vi fick ta del av berättelser från tre elever som nyligen lärt sig engelska, och de beskrev hur stöd, vänner och möjligheten att först studera grunderna i en egen grupp innan de integrerades i den ordinarie undervisningen varit avgörande för deras språkutveckling.
En annan höjdpunkt var workshopparna, där vi hade möjligheten att diskutera olika skolsystem, projektidéer och undervisningsmetoder. Att få dela erfarenheter med andra lärare och samtidigt tänka nytt kring sin egen undervisning var oerhört värdefullt.
Flerspråkighet och inkludering
En insikt jag fick var hur olika skolor arbetar med språk och kultur i undervisningen. På Presentation Secondary School Waterford, där en av föreläsarna Yulia Giyazova arbetar, ordnas språkdagar där eleverna får presentera sina egna språk och kulturer. De integrerar även olika språk i skolans traditionella evenemang, såsom julsamlingar. Det är en metod jag tyckte var intressant och är ett bra sätt att inkludera alla olika kulturer och språk
Hur påverkar detta min undervisning?
Efter seminariet har jag funderat mycket på hur vi undervisar språk, särskilt på en plats som Åland, där just mitt ämne, finskan inte används särskilt mycket i vardagen. Det är viktigt att lyfta fram språkkunskapens betydelse, oavsett vilket språk det gäller, och visa vilka möjligheter det kan skapa i studier och yrkesliv. Jag fick också nya idéer kring lektioner som fokuserar mer på vardagskunskap, snarare än bara studentexamen och betyg. Språk handlar ju i grund och botten om att kunna kommunicera och ta sig fram i världen.
Erasmus+ och eTwinning-projekt är också viktiga ur ett rättviseperspektiv – de ger alla elever en möjlighet att få internationella erfarenheter, oavsett deras socioekonomiska bakgrund.
Dublin – en stad att återvända till
Det här var min första gång i Dublin, och jag blev positivt överraskad av staden. Nästa gång vill jag även hinna utforska områden utanför centrum.
Om du får chansen att delta i ett liknande Erasmus+-projekt eller seminarium – ta den! Förutom inspiration och nya insikter får du värdefulla kontakter och möjligheten att utveckla undervisningen på ett sätt som gynnar både dig själv och dina elever.
//Jani
Kommentarer
Skicka en kommentar