Vi, Kerstin och Ulrica, fick ett varmt mottagande när vi anlände till Bromangymnasiet och det visade sig att vi träffat några av dom tidigare här på Åland när de varit på jobbskuggning.
Morgonen inleddes med fika och presentation, samt en rundtur i skolan som Wilma tog oss med på.
Därefter följde en
introduktion av skolan. Bromangymnasiet har ca 1500 elever och ca 200 lärare.
Skolan erbjuder 14 nationella gymnasieprogram – nio yrkesprogram och fem
högskoleförberedande program.
Likheter i administration och vägledning
Efter rundturen blev det träff med den
administrativa personalen som berättade om deras jobb och arbetsrutiner. Vi
kunde konstatera att en hel del likheter finns med vårt jobb på Åland.
Sen kom turen till studievägledarna (SYV)
att informera oss hur de jobbar. Likt våra studiehandledare är dom spindeln i
nätet vad gäller mässor. För en kort tid sedan ordnades en utbildningsmässa där
även Högskolan på Åland deltog.
Lovisa berättade om antagningsprocessen.
Den skiljer sig väldigt mycket åt jämfört med den åländska. Den är väldigt
utdragen och blir därmed väldigt tungjobbad.
Sista punkten för dag ett var en träff med
Niklas som informerade oss om ELOF (Elever med lång och ofrivillig/ogiltig
frånvaro). Bromangymnasiet har ett samarbete med grundskolan med fokus på
övergången mellan grundskolan och Bromangymnasiet. Detta gäller elever som har
en problematisk frånvaro i grundskolan och därmed inte kunnat få betyg
därifrån. Gruppen kan ge planering och stöd i en anpassad miljö för att
underlätta för studerande som annars helt skulle avstå från gymnasiet.
En dag fylld att mycket information och många reflektioner.
Praktik, speciallärare och schemaläggning
Maria inledde dagen med att informera oss om praktikplatser, dvs arbetsplatsförlagt lärande (APL). Under gymnasietiden är de studerande ute på praktik minst 15 veckor på olika arbetsplatser. De söker själva sin praktik.
Punkt två för dagen var en träff med speciallärarna. De jobbar i stort sett som på Åland. Screening utförs dock av ämneslärarna.
Bromangymnasiet har en skild avdelning för studerande med speciella behov. En del studerande kommer dit enbart för att äta då de inte klarar av miljön i en stormatsal och andra kommer för att de behöver mera lugn och ro under skoldagen för att klara av sina studier. Skolan har flera mentorer som jobbar med studerande. Dessa motsvarar i stort sett våra skolcoacher.
Sist ut i skolan var schemaläggarna John och Jonas. Skolan har endast två schemaläggare för tillfället på ca 1500 studerande. Schemat görs för hela läsåret på en gång. Att lägga schema är något av en utmaning då längden på lektionerna varierar. Lärarnas veckotimmar får dessutom inte överskrida vad facket tillåter.
Kommentarer
Skicka en kommentar