Allt från hur det är att bo och leva på ett internat, hur man jobbar med att förbättra studerandes psykiska mående, hur det är att jobba i en mångkulturell miljö, nordisk kultur och hur det är att ha friluftslivet som en del av vardagen - på riktigt. Det är några erfarenheter som Eva och Virginija tar med sig tillbaka.
Om skolan
Skolan UWC Red Cross Nordic, tidigare känd som Red Cross Nordic United World College, grundades 1995 och är belägen i Fjaler kommun i Norge. Här finns 200 studerande från 90 olika länder. Men omkring 30 procent av de studerande är från Norden. Röda korset på Åland har ett samarbete med skolan. Vartannat år får en åländsk ungdom att åka dit för att slutföra sina studier. Skolan är 2-årig och de som tar examen får ett diplom i International Baccalaureate (IB).
Mångkulturella satsningar
Det var Eva som kom på idén att åka dit på jobbskuggning och det är finansierat av Erasmus+. I huvudsak skuggade Eva och Virginija en lärare i norska, som även undervisar i svenska.
- Jag gillade den internationella arbetsmiljön med studerande från olika länder och kulturer. Jag fick se samband mellan biblioteket och undervisningen. Sedan fick jag möjlighet att ta till mig mer av den nordiska kulturen och att det finns fina förutsättningar för studerande att återhämta sig i närmiljön. Friluftslivet runt skolan är stort med broar, fjorden och närhet till att klättra, berättar Virginija.
Skolan ligger vid en fjord och vid den ligger också ett rehabiliteringscenter som Röda korset driver. Förutom att Eva och Virginija fick delta i flera aktiviteter utomhus så gjorde ett besök på internatet där studerande bor. På skolan jobbar de mycket med demokrati, bland annat genom rollspel.
- Det jag tar med mig hem är hur utmanande det är för skolan att arbeta både med den lilla världen och den stora världen i våra studerandes liv. På RCN hade de ett projekt med varje studerandes lärstig, med planer på hur man skulle hjälpa sina studerande att hitta sina styrkor och värderingar i en mångkulturell miljö. Jag fick också inspiration att jobba vidare med litteraturundervisningen och hur skolmiljön kan stöda de studerandes mående. Sammanfattningsvis mycket intryck och impulser att tänka vidare, berättar Eva.
Kommentarer
Skicka en kommentar