Integrating AI in the Classroom With critical Thinking

Under en vecka i april besökte IKT-handledarna Cecilia Valve och Madelen Löfström samt lektor Kim Dolke Amsterdam för att delta i en kurs om AI och kritiskt tänkande.

Kursens innehåll var högaktuellt då AI breder ut sig i vårt samhälle, så också i skolan.


Hur hittade vi kursen? Kursutbudet är stort då det finns flera aktörer som erbjuder fortbildning inom EU kopplat till Erasmus+. Vi valde att söka kurser som Europass Teacher Academy anordnar då de har en välutvecklad webbplats som är lätt att navigera och där kursmålen framgår tydligt. Vårt tema hade vi bestämt på förhand så vår sökning var specifik och vi blev inte besvikna på resultatet.

Deltagarna i kursen kom från Italien, Slovakien, Tyskland, Cypern, Sverige och Lichtenstein. De flesta kom i grupp om två eller tre. Vi upplevde att komma i grupp om tre var bra då det skapar goda diskussioner även efter kurstillfället.


Kursen hade ett brett innehåll och vi hade en engagerad och kunnig lärare, Maryam Farahmand. Utöver lärarens kunskaper delades kunskaper mellan deltagarna då vi efter genomgångar sattes i mindre samtalsgrupper för att diskutera, testa på och reflektera.

Vad har vi då tagit med oss? Vi har testat på olika verktyg som kan underlätta för läraren och den studerande i sitt arbete och sina studier, men vi har också tittat på AI med kritiska glasögon. Mycket har vi redan berört tidigare men en stor vinst här var att få diskutera ämnet med andra lärare ute i Europa. Kursen har även inspirerat oss till att hålla egna Workshops på temat under kommande läsår, så att kunskaperna sprids inom organisationen.

 

Cecilia Valve, Madelene Löfström och Kim Dolke




Kommentarer