Intensivt och givande!

Erasmus+ eller Erasmusprogrammet är Europeiska unionens program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott. Jag fick förmånen att delta i en sådan EU-finansierad fortbildningskurs inom ramen för Ålands Gymnasiums mobilitetsprogram detta läsår. Kursen, Understanding & Supporting Students with ASD & ADHD, gick av stapeln i Aten 11 - 16 mars.  

Hur hittade jag min kurs? Det finns flera aktörer som ordnar fortbildningskurser och jag hittade dem på nätet genom att söka på “EU courses for teachers”. Det behöver dock vara en kurs, som vår skola kan godkänna. Jag valde Europass Teacher Academy, som ordnar fortbildningskurser på olika teman, för olika stadier och runtom i olika europeiska städer. Jag fastnade för kursen om ASD och ADHD. ADHD-problematik har ju på senare år varit mycket på tapeten, men utmaningarna inom autismspektrum-området har varit mycket mer sparsamt belysta, trots att vi har flera studerande med funktionsvariationer inom ASD.  

Deltagarna i kursen kom från Frankrike, Danmark, Litauen och så jag från Åland. Alla utom jag kom i grupper om 2, 4 och 5 från samma skola eller samma kommun. Detta gruppdeltagande var en snillrik strategi! Jag noterade hur de enskilda landsgrupperna sinsemellan diskuterade sina aktuella utmaningar med ASD/ADHD elever och de berättade att de också använde av sin fritid i Aten för att resonera kring lösningar utgående från det som behandlades och diskuterades under kursens gång.  

Detta gruppdeltagande var en snillrik strategi!

Önskan. Jag hoppas att till nästa Erasmus kurs åker ett helt gäng härifrån, gärna från olika områden inom ÅG! Och om någon är osäker på sina engelska kunskaper: Det är inget problem om man har en kollega med sig som klarar det någorlunda, för så var det i Aten. 

Kursen. Vi hade en välutbildad och engagerad kursledare och föreläsare i Zaha Tieby som skickligt varvade forskningsbaserad kunskap med forskningsbaserad metodik, och för varje nytt moment aktiverade oss deltagare i parvisa eller gruppvisa case studies och presentationer. Intensivt och givande! Deltagarnas olika erfarenheter var minst lika betydelsefulla som det teoretiska innehållet. För den som är intresserad delar jag gärna med mig närmare av kursinnehåll, slides och anteckningar. 

Deltagarnas olika erfarenheter var minst lika betydelsefulla som det teoretiska innehållet.

Reflektioner. Möjligheten att för en kort tid bryta upp från sin skolvardag, träffa kolleger från andra länder, utbyta erfarenheter, berätta om sin skola och hemtrakt i en ny miljö och ett nytt sammanhang ger möjlighet till reflektioner och nya insikter som förhoppningsvis kan vara till nytta väl hemma igen.  

Ann-Christina Kjeldsen, speciallärare, ÅYG  



Kommentarer