Skolningsdag i Helsingfors för Erasmus+ ackrediterade skolor

 


Internationella kooordinator Sofie deltog måndagen 9 september i Utbildningsstyrelsens skolning för ackrediterade skolor (KA120-SCH).
Det var en intensiv, men även väldigt lärorik, dag där vi deltagare fick information om hur materialet i handledningen ska tolkas och användas, hur man använder sig av de olika tillgängliga verktygen samt höra hur andra ackrediterade organisationer arbetar med internationaliseringen i sin verksamhet.


Några av de saker som lyftes under dagen:

Resebidraget har höjts 2024. 

Samma personal kan få max 800 euro kursbidrag under samma budgetperiod oavsett om det är flera resor. 

Förvaring av dokument – enligt bokföringsregler. Alla dokument och verifikat ska förvaras i projektmappen, nationella byrån eller kommissionen ska ha tillträde till dokument.  

Kontroller på projekt och slutrapport kontrolleras och bedöms. Görs även under projektperioden. Om organisationen ska genomgå kontroll meddelas det så man har tid att förbereda vad som ska visas 

OLS, Online language Support -är ett verktyg där man kan logga in och gå delta i kurser i samtliga eu-språk. Tillgängligt för alla EU-medborgare.  

Gruppmobilitet. Att samarbeta med grupp i annat land. Huvudvikten är att studera i mottagande skola tillsammans med de studerande där. Det handlar främst om att samarbeta med mottagande skola i mottagarlandet. Åka dit, vara i lärmiljö och lära samma sak. Behöver inte vara speciella projekt. Det ska vara sånt man gör ändå i skolan. Poängen är att man alltid gör tillsammans. Antalet studerande ska vara samma i bägge grupper 

Memorandum of understanding om man har ett kontinuerligt samarbete med en skola så att alla är medvetna om de gemensamma spelreglerna 

Dokumenten och blanketterna bidrar till bättre kvalitet. Ska ses som  verktyg i egen projektverksamhet 

Slutrapporten- vi får mest info ut ur öppna svar, deltagarna ska helst skriva om sin mobilitet i de öppna fälten i Participant report eftersom de öppna svaren ger mer information om deras lärande.  



Kommentarer