Merkonomlärarna Fredrik och Jana var till Trondheim och jobbskuggade kollegor vid Thora Storm videregående skole.
Det var ett par välfyllda dagar med givande innehåll som gav nya inspirerande perspektiv på läraryrket.
Thora Storm är ett gymnasium med ca 800 studerande och har ett utvecklat samarbete med näringsliv och den högre utbildningen i Trondheim. Vi jobbskuggade lärare vid två program inom skolan; linjen Sälj, service och reseliv samt Entreprenörslinjen.
Syftet med vårt besök till Trondheim var att jobbskugga lärare och utöver det även bekanta oss med skolan och omgivningen för att se om detta skulle kunna vara en bra plats till att utveckla ett samarbete med och utbyte för studerande i framtiden. Vår upplevelse är att denna skola och ort skulle kunna vara mycket lämplig för våra studerande att komma till och att fördjupa utbytet med.
Entreprenörer och värderingar
Vi lärde oss en hel del och det var flera givande inslag ifrån skolan och undervisningen som vi tar med oss. Exempelvis var det mycket inspirerande att höra hur de på Entreprenörslinjen arbetar med värderingar, kultur och samarbetsfrågor för att göra studerandegruppen så bekväm som möjligt med varandra. Lärarna har märkt att med en bra samhörighet där alla får vara med och duger som de är så gör att de blir modiga och kreativa och kan prestera på en helt annan nivå än om individerna känner sig obekväma och otrygga. Det är inte bara på en entreprenörslinje som detta behövs övas på.
En annan intressant inblick som vi gärna tar med oss är att de studerande som varit på praktik höll en presentation om sin praktik med mål och måluppfyllelse inför hela klassen och inte bara för lärare och handledare som vi gör vid merkonom idag. Därtill fick vi veta att de övar “small talk” i klassen för att göra studerande mera vana vid att umgås med främmande i nya situationer, ett för oss lite nytt och spännande inslag i arbetet med de studerande.
En annan sak som vi också uppmärksammade och som är viktigt att ta med, var arbetet med skolans och programmens identitet och känsla av tillhörighet och stolthet, vilket märktes när vi deltog i undervisningen. I synnerhet vid entreprenörslinjen, där man fick en känsla av att de studerande drev på sin egen utbildning och lärande, ett driv, som vi har mycket att lära av. Skolans värdeord är passionerad, engagerad, inkluderande, ordentlig - de lägger stor vikt vid att utveckla social förmåga, samarbetsförmåga, gott omdöme, kreativitet, kritiskt tänkande och problemlösning.
Vi stötte inte på några direkta utmaningar som rörde skolan utan programmet var väldigt bra komponerat och genomförbart. Jobbskuggningen visar att vi jobbar lite som de idag, börjar undervisningen med repetition från föregående lektion och sedan försöker få studerande att interagera genom frågande undervisning. Just kommunikationen och få de studerande att interagera med oss lärare och med varandra, är något vi behöver arbeta med ständigt och utveckla.
Tips till andra jobbskuggare
Ett råd vi skulle vilja ge till andra lärare som överväger att genomföra ett liknande besök är att man planerar in sitt besök och vad man verkligen vill få ut av det och att det blir så effektivt som möjligt. Det var så mycket intressant att ta del av på plats att vi hade gärna stannat en dag till på skolan när vi ändå var där.
Kommentarer
Skicka en kommentar